Уроки за В. Підмогильним "Місто". Урок № 2 Підкорення людиною міста, самоствердження, інтерпретовані на національному матеріалі




Урок № 2
Тема: Підкорення людиною міста, самоствердження, інтерпретовані на національному матеріалі

Мета: проаналізувати роман Валер’яна Підмогильного «Місто» з позицій екзистенціалізму; поглибити вивчене про жанр роману; вчити учнів розуміти вплив цивілізаційних процесів на людину; пояснювати психологічну мотивацію вчинків Степана Радченка та інших дійових осіб; розвивати вміння аналізувати великий епічний твір, висловлювати власну думку стосовно проблем, піднятих у творі; виховувати в учнів уміння вибудовувати стосунки один з одним, порядність у ставленні до оточуючих.
Тип уроку: урок аналізу літературного твору
Обладнання: портрет, ілюстрації до твору, схема до твору «Місто»
Теорія літератури: екзистенціалізм, маргінальність, психологізм, іронія.
Як можна бути вільним, Евкріте, коли маєш тіло?
Анатоль Франс
Перебіг уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Ознайомлення з темою, метою, завданнями уроку
Очікувані результати
Знати
Уміти
Тему, головну думку, композицію, систему образів, особливості стилю автора, проблеми, особливості жанру
Визначати тему, ідею, жанрові особливості, провідні мотиви, розуміти вплив цивілізаційних процесів на людину, психологічну мотивацію вчинків Степана Радченка та інших дійових осіб, іронічність авторської оповіді
ІІІ. Актуалізація базових знань, умінь, навичок учнів
1. Пояснення епіграфу. Яким чином епіграф стосується життєвого і творчого шляху письменника і, безпосередньо, теми нашого уроку?
2. Тестовий диктант за змістом
1. Родина Гнідих, у яких спочатку квартирував Степан, складалася з … членів
А трьох
Б чотирьох
В п’яти
Г шести
2. Крім книг, Максим захоплювався
А збиранням марок
Б колекціонуванням листівок
В написанням віршів
Г грою на гітарі
3. Перше оповідання Степана мало назву
А «Лампа»
Б «Обручка»
В «Бритва»
Г «Чашка»
4. Степан подарував Зосьці
А парфуми
Б іграшку
В квіти
Г сукню
5. Зоська часто називала Степана
А коханий
Б солодкий
В ласкавий
Гбожественний
6. Слово «йолоп» Степан написав
А на збірці своїх оповідань
Б у своєму щоденнику
В на записці від Зоськи
Г у конспекті з лекціями
7.Вигорський зі Степаном найбільше любили пити
А каву
Б чай
В пиво
Г вино
8. У день річниці перебування в Києві Степан
А оселився в новій квартирі
Б розірвав стосунки з Надійкою
В отримав посаду на курсах
Г дізнався, що оповідання надруковані
9. На курсах робітників шкір тресту Степан побачив давнього знайомого
А Левка
Б Бориса
В Максима
ГВигорського
10. Про смерть Зоськи Степан дізнався від її
А подруги
Б матері
В сусідки
Г нового кохання
11. Перший день знайомства Степана й Рити закінчився тим, що
А вона пішла з ним на нову квартиру
Б вони посварилися
В вона поїхала з Києва
Г вони пішли в ресторан
12.Установіть послідовність, у якій з’являлися нові жінки в житті Степана
А Зоська
Б Мусінька
В Рита
Г Надійка

IV. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу. Робота за змістом роману «Місто»
1. Історія написання: Роман «Місто», написаний 1927 р., двічі видавався в Харкові (1928, 1929 рр.), 1930 р. з’явився російською мовою. Свого часу привернув найпильнішу увагу критики та громадськості. Було проведено кілька публічних дискусій, на яких обговорювався твір.
У 20-30-х рр. був оцінений як «ворожий пролетаріату», «ідеологічно хибний», у якому соціальне замінено біологічним, село протиставляється місту, як твір «наскрізь несучасний, ворожий радісному сприйманню життя».
 «Написав «Місто», бо люблю місто і не мислю поза ним ні себе, ні своєї роботи. Написав ще й тому, щоб наблизити, в міру змоги, місто до української психіки, щоб сконцентрувати його в ній. І коли мені частина критики закидає «хуторянську ворожість» до міста, то я собі можу закинути тільки невдячність проти села. Але занадто вже довго жили ми під стріхами, щоб лишатись романтиками їх».
Прокоментуйте ці слова автора.
2. Жанр: урбаністичний інтелектуально-психологічний
3. Робота з епіграфами роману «Місто».
«Як можна бути вільним, Евкріте, коли маєш тіло?» Анатоль Франс
«Шість прикмет має людина:
Трьома подібна вона на тварину,
а трьома на янгола:
як тварина – людина їсть і п’є:
як тварина – вона множиться і
як тварина – викидає;
як янгол – вона має розум,
як янгол – ходить просто і
як янгол – священною мовою розмовляє»      Талмуд Трактат Авот
Який характер людини?
Яке начало керує Степановими вчинками?
Важливість чого усвідомлює герой?
Що підказується епіграфом з Талмуда?
За допомогою чого духовне начало стає домінуючим у Степана?
Епіграф, узятий з роману Анатоля Франса «Таїс»: «Як можна бути вільним, Евкріте, коли маєш тіло?» – висуває тезу про двоякий характер людини. Тілесне начало не раз керуватиме Степановими вчинками, водночас герой усвідомлюватиме важливість духовного начала людини. Розв’язка проблеми людини підказана епіграфом з Талмуда – людина подібна до тварини, але й до янгола, бо «священною мовою розмовляє». Літературна творчість дає змогу реалізуватись Степанові як особистості, духовне начало стає домінуючим і гармонізує внутрішній світ героя.
4. Як би ви сформулювали тему роману «Місто»?
Тема: вплив цивілізаційних процесів на людину, показ світогляду та психологічної еволюції характеру С. Радченка
5. Ідея: самоствердження особистості, інтерпретоване на національному ґрунті
6. Проблеми: підкорення людиною міста; кохання, кар’єра; добро і зло; багатство і бідність; село і місто
7. Композиція: складається з 14 розділів
8. Сюжетна лінія: основною сюжетною лінією роману є еволюція головного героя, Степана Радченка, який проходить шлях від ворожості і ненависті до примирення з Містом. Внутрішні зміни головного героя відображаються через зміни у його ставленні до урбаністичної культури.
9. Система образів:



  
 
10. Бесіда за змістом із використанням схеми «Система образів».
1.        Яким бачить читач місто у творі?
2.        Чи є Київ героєм роману?
3.        «Він не брехав перед собою ні в думках, ні в учинках, і конкретність лишалася у нім, і життя не переставало бути пахучим». Чия це характеристика?
4.        З ким знайомився головний герой протягом твору? Як це впливало на формування його характеру?
5.        З якими переконаннями прибув Степан у місто?
6.        Чому саме родина Гнідих стала першим пристанищем Радченка?
7.        Чому в житті Степана з’явилася Мусінька? Хто був ініціатором?
8.        Хто такий Максим?
9.        Чим життя в місті заворожує, притягує до себе?
10.   Чи справді потрібен талант, щоб написати оповідання?
11.   Що потрібно для того, щоб самореалізуватися в місті?
12.   Чи є місце справжньому коханню у творі?
13.   Де відбулася перша зустріч з поетом Вигорським? Чи була вона доленосною?
14.   Які враження залишив у вас епізод зустрічі  Зоськи і Степана у театрі?
15.   Чому автор подає звістку про смерть Зоськи від сусідки?
16.   Місто – це місце розвитку чи деградації особистості?
17.   Чи здатен Степан Радченко на самогубство?
18.   «Минуле повинно шануватись, знати своє місце і не рипатись». Що значать ці слова? Чи варто непокоїти минуле?
19.   Наскільки важливий кар’єрний зріст у підвищенні самооцінки?
20.   Як зрозуміти вислів: «…людина біжить не тому, що лякається, а лякається тому, що біжить»?
21.   Поясніть цитату: «Жінка продається, а людина – ні!»
22.   Що дає людині «могутність самопочуття»?
23.   Розглянемо ілюстрації до твору. Прокоментувати їх. (див. дод.  )
24.   Чи є логічним завершення роману, чи, можливо, кінець залишився відкритим?

11. Значення роману «Місто» (повідомлення учнів).
* В. Підмогильний модернізував українську прозу в новому річищі.
* Збагатив її актуальною проблематикою, героями, філософськими ідеями, жанровими формами.
* Розглядав психологізм, світ людської душі немов під мікроскопом, помічаючи найтонші реагування її на добро і зло.
* Наповнив прозу інтелектуалізмом, що було домінантою перших десятиліть ХХ століття.

V. Підсумки.
Які проблеми міста й села порушує В. Підмогильний у романі «Місто»?
Які особливості основної сюжетної лінії в романі?
Чому роман «Місто» – психологічний твір?

VI. Домашнє завдання.
Диференційоване: 1. Підготуватися до характеристики Степана Радченка, зробити в творі відповідні закладки. 2. Довести на конкретних прикладах, що в романі «Місто» наявні елементи психологізму та іронії. 3. Виконати тестові завдання на с. 124.
 Додатки





Немає коментарів:

Дописати коментар