ПОШТОВХ РОЗВИТКУ ТВОРЧОСТІ – ГРАМОТНО ВИБУДУВАНА МЕДІАОСВІТА



Зважаючи на швидкоплинність
життя, ми не можемо дозволити
собі витратити час на завдання,
які не ведуть до нових результатів.
Лев Ландау

Шановні колеги!
Як навчати і, в той же час, не зосереджуватись на процесі навчання? Це питання почало хвилювати вчительську спільноту вже досить давно. У сучасному світі неможливо одній людині знати все, навіть у якійсь вузькій царині знання. До того ж численні факти містяться в мережі Інтернет. Учні ж повинні мати відповідні навички: думати, розуміти суть речей, осмислювати ідеї та концепції і вже на основі цього шукати потрібну інформацію, трактувати її та застосовувати в конкретних умовах, формулювати й відстоювати особисту думку. Саме цьому сприяють мультимедійні технології.
Грамотно вибудувана медіаосвіта дає поштовх розвитку творчості, а не навпаки.
Цьому, безумовно, сприяє широке впровадження медіаосвіти в навчальних закладах України.
Методичне об’єднання вчителів української мови та літератури Лозівського району з появою широкого освітнього спектру медіаосвітніх технологій, звичайно ж, не залишилось осторонь, тож вчителі Загорулько Г. О. та Харибіна Н. М. активно долучилися до реалізації регіональної дослідно-експериментальної програми впровадження медіаосвіти.
З метою зацікавити філологічну спільноту району до медіаосвітньої роботи при РМО створено консалтингову службу, одним із наскрізних питань якої, є консультування з питань впровадження мультимедійних жанрів на уроках української мови та літератури.
Першим етапом роботи стало акцентування уваги на методиці проведення сучасного мультимедійного уроку.
Адже урок з використанням мультимедійних технологій стає цікавішим для учня, а тому й ефективнішим для засвоєння знань, поліпшує рівень унаочнення навчального матеріалу на уроці.
Кількість мультимедійної підтримки може бути різною: від кількох хвилин до використання впродовж усього часу. Протягом такого заняття з істотно змінюється роль учителя, який виступає передусім організатором, координатором пізнавальної діяльності учнів.
За допомогою комп’ютерних технологій можна використовувати на уроці наочність вищого рівня – відеоматеріали, анімаційні фрагменти, інтерактивні моделі тощо, які дають змогу продемонструвати на уроці ті явища, які в реальному світі побачити неможливо. Інформаційні технології допомагають індивідуалізувати та диференціювати навчання. Цього досягають не тільки завдяки різнорівневим завданням, а й за допомогою самоосвіти учня.
Отже, комп’ютер та інтерактивні дошки на уроках української мови та літератури поступово стають звичними засобами навчання, а інколи навіть необхідними, використання яких роблять урок динамічним, яскравим і, звичайно, набагато результативнішим.
У той же час муль­тимедійні технології не повинні бути са­моціллю, а мають служити, як і будь-який засіб навчання, досягненню мети уроку, оптимізації навчального процесу. Якщо вони можуть забезпечити таку доцільність, використання інтерак­тивної дошки реально можливе протягом усього уроку.
Із величезного переліку мультимедійних жанрів наші учні ознайомилися з такими:
Наші ігрові завдання: кодоване завдання, знайди протилежність, козацька анаграма, асиндетон, фразеологічний бар’єр (або дуель), лакуна, метаграма, поетична синонімія, поліглот.
Найбільш цікавими для дітей виявилися такі: кодоване завдання, знайди протилежність, фразеологічний бар’єр, метаграма
Як бачимо, віртуальний навчальний простір – широкий і багатогранний. На практиці, звичайно, з’являється все більше і більше можливостей використання мультимедійних жанрів.
Мабуть, виникає питання: «Чому слід обирати саме такий вид діяльності на уроках української мови та літератури?» Відповідь дуже проста.
По-перше, це один із найефективніших методів мотивації сучасних учнів до вивчення предметів.
По-друге, в наш час дуже важливо «розмовляти з учнями однією мовою».
По-третє, підвищується рівень самоконтролю з боку учня, координація навчального процесу вчителем, налагоджується якісний контроль за діяльністю школярів.
По-четверте, такі уроки налаштовують на встановлення внутрішньо- та міжпредметних зв’язків, що допомагає сприймати процес освіти як єдине ціле.
Отже, мультимедійний урок – один із засобів особистісного навчання і розрахований на окремого учня, викликає почуття, бачення в окремих його частинах цілого, захоплення і бажання знайти результат, відповісти на поставленні запитання, бути небайдужим до всього, що відбувається на змінних слайдах. Такий урок не примушує, а заохочує, пробуджує інтерес, захоплює побаченим і власними перемогами, які здобуті на даному етапі чи взагалі на уроці.
Мультимедіа дозволяє оживити урок, зв’язати його з дійсністю, забарвити різними фарбами почуттів, озвучити музикою, звуками природи, зіставити власні спостереження, надихнути на бажання побачити це в дійсності, збагатити власний досвід.

Немає коментарів:

Дописати коментар