Урок № 2
Тема: Підкорення людиною міста, самоствердження, інтерпретовані на національному матеріалі
Мета: проаналізувати роман Валер’яна Підмогильного «Місто» з позицій екзистенціалізму; поглибити вивчене про жанр роману; вчити учнів розуміти вплив цивілізаційних процесів на людину; пояснювати психологічну мотивацію вчинків Степана Радченка та інших дійових осіб; розвивати вміння аналізувати великий епічний твір, висловлювати власну думку стосовно проблем, піднятих у творі; виховувати в учнів уміння вибудовувати стосунки один з одним, порядність у ставленні до оточуючих.
Тип уроку: урок аналізу літературного твору
Обладнання: портрет, ілюстрації до твору, схема до твору «Місто»
Теорія літератури: екзистенціалізм, маргінальність, психологізм, іронія.
Як можна бути вільним, Евкріте, коли маєш тіло?
Анатоль Франс
Перебіг уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Ознайомлення з темою, метою, завданнями уроку
Очікувані результати
Знати | Уміти |
Тему, головну думку, композицію, систему образів, особливості стилю автора, проблеми, особливості жанру | Визначати тему, ідею, жанрові особливості, провідні мотиви, розуміти вплив цивілізаційних процесів на людину, психологічну мотивацію вчинків Степана Радченка та інших дійових осіб, іронічність авторської оповіді |
ІІІ. Актуалізація базових знань, умінь, навичок учнів
1. Пояснення епіграфу. Яким чином епіграф стосується життєвого і творчого шляху письменника і, безпосередньо, теми нашого уроку?
2. Тестовий диктант за змістом
1. Родина Гнідих, у яких спочатку квартирував Степан, складалася з … членів
А трьох
Б чотирьох
В п’яти
Г шести
2. Крім книг, Максим захоплювався
А збиранням марок
Б колекціонуванням листівок
В написанням віршів
Г грою на гітарі
3. Перше оповідання Степана мало назву
А «Лампа»
Б «Обручка»
В «Бритва»
Г «Чашка»
4. Степан подарував Зосьці
А парфуми
Б іграшку
В квіти
Г сукню
5. Зоська часто називала Степана
А коханий
Б солодкий
В ласкавий
Гбожественний
6. Слово «йолоп» Степан написав
А на збірці своїх оповідань
Б у своєму щоденнику
В на записці від Зоськи
Г у конспекті з лекціями
7.Вигорський зі Степаном найбільше любили пити
А каву
Б чай
В пиво
Г вино
8. У день річниці перебування в Києві Степан
А оселився в новій квартирі
Б розірвав стосунки з Надійкою
В отримав посаду на курсах
Г дізнався, що оповідання надруковані
9. На курсах робітників шкір тресту Степан побачив давнього знайомого
А Левка
Б Бориса
В Максима
ГВигорського
10. Про смерть Зоськи Степан дізнався від її
А подруги
Б матері
В сусідки
Г нового кохання
11. Перший день знайомства Степана й Рити закінчився тим, що
А вона пішла з ним на нову квартиру
Б вони посварилися
В вона поїхала з Києва
Г вони пішли в ресторан
12.Установіть послідовність, у якій з’являлися нові жінки в житті Степана
А Зоська
Б Мусінька
В Рита
Г Надійка
IV. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу. Робота за змістом роману «Місто»
1. Історія написання: Роман «Місто», написаний 1927 р., двічі видавався в Харкові (1928, 1929 рр.), 1930 р. з’явився російською мовою. Свого часу привернув найпильнішу увагу критики та громадськості. Було проведено кілька публічних дискусій, на яких обговорювався твір.
У 20-30-х рр. був оцінений як «ворожий пролетаріату», «ідеологічно хибний», у якому соціальне замінено біологічним, село протиставляється місту, як твір «наскрізь несучасний, ворожий радісному сприйманню життя».
«Написав «Місто», бо люблю місто і не мислю поза ним ні себе, ні своєї роботи. Написав ще й тому, щоб наблизити, в міру змоги, місто до української психіки, щоб сконцентрувати його в ній. І коли мені частина критики закидає «хуторянську ворожість» до міста, то я собі можу закинути тільки невдячність проти села. Але занадто вже довго жили ми під стріхами, щоб лишатись романтиками їх».
Прокоментуйте ці слова автора.
2. Жанр: урбаністичний інтелектуально-психологічний
3. Робота з епіграфами роману «Місто».
«Як можна бути вільним, Евкріте, коли маєш тіло?» Анатоль Франс
«Шість прикмет має людина:
Трьома подібна вона на тварину,
а трьома на янгола:
як тварина – людина їсть і п’є:
як тварина – вона множиться і
як тварина – викидає;
як янгол – вона має розум,
як янгол – ходить просто і
як янгол – священною мовою розмовляє» Талмуд Трактат Авот
Який характер людини?
Яке начало керує Степановими вчинками?
Важливість чого усвідомлює герой?
Що підказується епіграфом з Талмуда?
За допомогою чого духовне начало стає домінуючим у Степана?
Епіграф, узятий з роману Анатоля Франса «Таїс»: «Як можна бути вільним, Евкріте, коли маєш тіло?» – висуває тезу про двоякий характер людини. Тілесне начало не раз керуватиме Степановими вчинками, водночас герой усвідомлюватиме важливість духовного начала людини. Розв’язка проблеми людини підказана епіграфом з Талмуда – людина подібна до тварини, але й до янгола, бо «священною мовою розмовляє». Літературна творчість дає змогу реалізуватись Степанові як особистості, духовне начало стає домінуючим і гармонізує внутрішній світ героя.
4. Як би ви сформулювали тему роману «Місто»?
Тема: вплив цивілізаційних процесів на людину, показ світогляду та психологічної еволюції характеру С. Радченка
5. Ідея: самоствердження особистості, інтерпретоване на національному ґрунті
6. Проблеми: підкорення людиною міста; кохання, кар’єра; добро і зло; багатство і бідність; село і місто
7. Композиція: складається з 14 розділів
8. Сюжетна лінія: основною сюжетною лінією роману є еволюція головного героя, Степана Радченка, який проходить шлях від ворожості і ненависті до примирення з Містом. Внутрішні зміни головного героя відображаються через зміни у його ставленні до урбаністичної культури.
9. Система образів:
10. Бесіда за змістом із використанням схеми «Система образів».
1. Яким бачить читач місто у творі?
2. Чи є Київ героєм роману?
3. «Він не брехав перед собою ні в думках, ні в учинках, і конкретність лишалася у нім, і життя не переставало бути пахучим». Чия це характеристика?
4. З ким знайомився головний герой протягом твору? Як це впливало на формування його характеру?
5. З якими переконаннями прибув Степан у місто?
6. Чому саме родина Гнідих стала першим пристанищем Радченка?
7. Чому в житті Степана з’явилася Мусінька? Хто був ініціатором?
8. Хто такий Максим?
9. Чим життя в місті заворожує, притягує до себе?
10. Чи справді потрібен талант, щоб написати оповідання?
11. Що потрібно для того, щоб самореалізуватися в місті?
12. Чи є місце справжньому коханню у творі?
13. Де відбулася перша зустріч з поетом Вигорським? Чи була вона доленосною?
14. Які враження залишив у вас епізод зустрічі Зоськи і Степана у театрі?
15. Чому автор подає звістку про смерть Зоськи від сусідки?
16. Місто – це місце розвитку чи деградації особистості?
17. Чи здатен Степан Радченко на самогубство?
18. «Минуле повинно шануватись, знати своє місце і не рипатись». Що значать ці слова? Чи варто непокоїти минуле?
19. Наскільки важливий кар’єрний зріст у підвищенні самооцінки?
20. Як зрозуміти вислів: «…людина біжить не тому, що лякається, а лякається тому, що біжить»?
21. Поясніть цитату: «Жінка продається, а людина – ні!»
22. Що дає людині «могутність самопочуття»?
23. Розглянемо ілюстрації до твору. Прокоментувати їх. (див. дод. )
24. Чи є логічним завершення роману, чи, можливо, кінець залишився відкритим?
11. Значення роману «Місто» (повідомлення учнів).
* В. Підмогильний модернізував українську прозу в новому річищі.
* Збагатив її актуальною проблематикою, героями, філософськими ідеями, жанровими формами.
* Розглядав психологізм, світ людської душі немов під мікроскопом, помічаючи найтонші реагування її на добро і зло.
* Наповнив прозу інтелектуалізмом, що було домінантою перших десятиліть ХХ століття.
V. Підсумки.
Які проблеми міста й села порушує В. Підмогильний у романі «Місто»?
Які особливості основної сюжетної лінії в романі?
Чому роман «Місто» – психологічний твір?
VI. Домашнє завдання.
Диференційоване: 1. Підготуватися до характеристики Степана Радченка, зробити в творі відповідні закладки. 2. Довести на конкретних прикладах, що в романі «Місто» наявні елементи психологізму та іронії. 3. Виконати тестові завдання на с. 124.
Додатки
Немає коментарів:
Дописати коментар