вівторок, 2 лютого 2016 р.

Перспективи й результати впровадження медіаосвіти



ПЕРСПЕКТИВИ Й РЕЗУЛЬТАТИ ВПРОВАДЖЕННЯ МЕДІАОСВІТИ
У статті висвітлюється питання комплексного підходу до вирішення проблем упровадження медіаосвіти у школі нового типу. Подані нові форми роботи для реалізації поставлених завдань, шляхи поширення елементів медіа в освітньому просторі.
Ключові слова: медіаосвіта, медіаграмотність, експеримент.

Розвиток України в європейському і світовому освітньому просторі передбачає необхідність узгодження напрямів і принципів реформування навчального процесу із загальними тенденціями розвитку освіти в умовах інформаційного суспільства.
Починаючи з 60-х рр. XX століття у багатьох розвинутих країнах світу (Австралія, Канада, США, Франція) сформувався специфічний напрям – медіаосвіта (медіакультура, медіаграмотність), що має на меті допомогти школярам і студентам зорієнтуватися у всеосяжному полікультурному потоці сучасної інформації, сформувати вміння аналізувати і розуміти медіатексти. Ще в 1989 р. Рада Європи на основі документів ЮНЕСКО схвалила «Резолюцію з медіаосвіти і нових технологій», де визнано вирішальну роль телевізійного, радіо- і кінематографічного культурного досвіду дітей, тому медіаосвіта має розпочинатися якомога раніше і продовжуватися весь період навчання в школі як обов’язковий предмет [3, 3].
Завдяки розробленню Концепції впровадження медіаосвіти в Україні і схваленню її Постановою Президії Національної академії педагогічних наук України від 20 травня 2010 року, протокол № 1-7/6-150) маємо свідчення того, що медіаосвіта визнана важливою складовою модернізації освіти.
Реалізація вищеназваної Концепції потребує комплексного підходу до створення в Україні ефективної системи медіаосвіти і реалізується у Всеукраїнському експерименті з упровадження медіаосвіти в загальноосвітніх закладах. Комунальний вищий навчальний заклад «Харківська академія неперервної освіти» виступив з ініціативою про започаткування дослідно-експериментальної роботи з теми «Науково-методичні засади впровадження медіаосвіти в систему роботи навчальних закладів Харківської області». Одним із таких закладів є Краснопавлівський багатопрофільний ліцей Лозівської районної державної адміністрації Харківської області.
У 2013 році цей навчальний заклад, виходячи із загальної теми, виокремив власну – «Формування медіакомпетентності та медіаобізнаності ліцеїстів шляхом інтеграції елементів медіаосвіти у викладання навчальних предметів, факультативних занять та позакласну діяльність». Основною метою та завданнями є оцінка можливостей медіаосвіти в підготовці учнів до безпечної та ефективної взаємодії із сучасною системою мас-медіа, формування вміння захищатися від потенційно шкідливих ефектів медіа, ефективно задовольняти свої інтереси за допомогою засобів масової комунікації.
Очікувані результати – це підняття рівня розуміння школярами соціокультурного, економічного і політичного контексту функціонування медіа та вміння використовувати їх для поглиблення знань, ефективно взаємодіяти з медіапростором, вільно орієнтуватися у світі інформації; формування політичної культури особистості, здатної самостійно оцінювати процеси, що відбуваються в країні та світі [10, 3].
Проведені безпосередньо в ході експерименту заходи сприяють популяризації серед учителів та учнів ліцею ідеї впровадження медіаосвіти: семінари-тренінги з медіаосвіти, навчально-методичний семінар «Медіаосвіта: європейський досвід та українські перспективи в контексті шкільної освіти», а також забезпечують формування психологічного захисту від маніпуляції чи експлуатації з боку мас-медіа і прищеплюють інформаційну культуру.
Розроблена програма експерименту дозволила грамотно підійти до вирішення поставлених завдань. Так, на засіданнях творчої групи «Об’єктив» вчителів середньої та старшої ланки ліцею, крім загальних питань, проводяться індивідуальні консультації з проблем запровадження медіаосвіти. Ефективно працює також творча група вчителів початкових класів під девізом «І праця, і творчість, і успіх», специфікою роботи якої є створення і використання презентацій та панорам. Зусиллями груп формується уміння дитини ефективно взаємодіяти з медіапростором.
Однією із складових експерименту став науково-педагогічний проект «Інтелект України», за програмами якого вивчаються предмети «Українська мова», «Математика», «Еврика», «Навчаємося разом», «Людина і світ» в початковій школі. Успішність дітей, практика сприйняття і створення медіатекстів стали результат проекту.
Апробація електронного навчально-методичного комплекту «Сходинки до ЗНО 8 (9) клас» у 8, 9, 10, 11 класах як елемент упровадження медіаосвіти сприяла кращому засвоєнню матеріалу, надихнула на пошук в мережі Інтернет схожих програм для покращення результативності у навчанні з інших предметів.
Щорічний конкурс дитячої медіатворчості «Діти, медіа і мир», учасниками якого стали старшокласники ліцею, допоміг по-новому поглянути на проблеми медіаосвіти в закладі. Учні провели масштабне дослідження в початковій школі, охопивши 143 особи. Стали переможцями у конкурсі творів-звітів у кількох номінаціях: «Телевізійні уподобання в родині», «Діти і комп’ютерні ігри», «Діти і соціальні мережі»; у створенні мотиваторів, картинок-колажів та есе. Результати дослідження, які використовують учителі початкових класів для коригування поведінки дітей та в роботі з батьками, висвітлені на Міжнародній виставці «Освіта та кар’єра – День студента 2015» і на семінарі «Медіапсихологія як основа інформаційної безпеки і ресурс для кар’єрного розвитку» у м. Києві.
7-ма Літня школа медіаосвіти і медіагра­мотності стала платформою для обміну досвідом з упровадження медіаосвіти серед фахівців кількох регіонів України. Отримані знання представлені на педагогічній раді ліцею для ознайомлення і комплексного впровадження в навчально-виховний процес.
Це сприяло започаткуванню спецкурсу «Основи медіаграмотності» для школярів середньої ланки. Обласний семінар-тренінінг «Практична медіаосвіта: створення аудіовізуальних продуктів» дав можливість дітям із 7-ого і 8-ого класів пройти весь шлях виробництва мультфільму. Результатом спільної роботи кількох таких груп з різних шкіл області став кліп на пісню Світлани Тарабарової «Хочу жити без війни», який можна переглянути на www.youtube.com.
Важливим етапом у розвитку й інтеграції медіаосвіти в нашому навчальному закладі можна назвати участь учителів, учасників творчої групи «Об’єктив», у першій національній (не)конференції EdCamp Ukraine 2015 у м. Харкові, де кожен і кожна могли стати спікером чи спікеркою. Один із напрямів роботи (не)конференції – медіаосвіта, який представляли як в експертній, так і в учительській сесіях.  Рух EdCamp гармонійно поєднався із упровадженням медіаосвіти в навчально-виховний процес ліцею. Як наслідок, міні-(не)конференція EdCamp Krasnopavlivka 12 грудня 2015 року, що об’єднала педагогів кількох районів Харківської області, експертів з Києва, Харкова, Лозової, Краснопавлівки, Надеждівки. У програмі міні-(не)конференції діяло декілька напрямів, серед них і медіаосвіта. В учительській паралелі теж сформувалася локація, присвячена цій проблемі. Зокрема розглянуті питання: «Сучасні підходи до навчання: школа нового типу – яка вона?» (Галина Дегтярьова, м. Харків), «Методи фасилітації в роботі навчального закладу. Метод сфокусованої бесіди»  (Наталія Чуприна м. Київ), «Розвиваємо мовлення дітей епохи Інтернету: спілкуємося не тільки смайликами» (Світлана Руденко, м. Харків), «НеоЭтикет: лучшие рецепты цифрового этикета» (Марина Пащенко, Олександр Елькін, організатори EdCamp Ukraine 2015, м. Харків), «Музей: від сьогодення до минулого – виховуємо патріотів» (Людмила Водолаженко, с.м.т. Краснопавлівка), «Медіапродукт + креатив = життєтворчість і позитив!» (Наталія Харибіна, Костянтин Харибін с. Надеждівка), «Проведення сучасного уроку з використанням електронної презентації» (Сергій Величко, м. Харків).
Завдяки заходу освітяни ліцею поширили власний досвід упровадження медіаосвіти, сприяли обміну наробками колегам, довели, що медіаосвіта спонукає до виникнення нових форм роботи педагогів (доповідь з обговоренням, методичний майданчик, занурення в епоху, урок он-лайн), створення вільного, незаангажованого майданчика для плідної співпраці вчителів.
Такі результати є показником ефективної роботи педагогів Краснопавлівського багатопрофільного ліцею з упровадження медіаосвіти в навчально-виховний процес. Надзвичайна відповідальність і прагнення створити нову модель освіти дають можливість досягти поставлених задач.
Медіаосвіта, звичайно, потребує подальшого вивчення на основі наукового аналізу наявного досвіду та нової практики, яка напрацьовуватиметься в майбутньому. Усе це сприятиме подальшому розвитку знань про зміст і функції медіаосвіти як складової культурно-освітнього простору, забезпечення її включеності в сучасний освітній процес.

СПИСОК ВИКОРИСТАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ
11.     Баюк А.Ф. Педагогічний словник / А.Ф. Баюк, М.І. Голдованський, Г. В. Поташнікова – Хмельницький: Вид-во Хмельницького Центру ДМСУ, 2006. – 93 с.
22.     Гоне Ж. Освіта і засоби масової інформації : пер. з франц. / Ж. Гоне. — К., 2002. — 200 с.
Інтернет-ресурси:
55.     Іллюк Н. Проблеми медіаосвіти в Україні в контексті євроінтеграції [Електронний ресурс]. — http://vuzlib.com/content/view/1575/43/
66.     Концепція впровадження медіаосвіти в Україні [Електронний ресурс]. —Режим доступу : http://osvita.mediasapiens.ua/mediaprosvita/mediaosvita/ kontseptsiya_vprovadzhennya_mediaosviti_v_ukraini/  
88.     Обласова О. І., Степанченко Ю. С. Особливості розвитку медіаосвіти в Україні на сучасному етапі. [Електронний ресурс]. — Режим доступу : http://www-philology.univer.kharkov.ua/nauka/e_books/visnyk_1027/content/oblasova_stepanchenko.pdf
99.     Онкович Г. В. Медіаосвіта в Україні: сучасний стан і перспективи розвитку [Електронний ресурс]. — http://refdb.ru/look/2133979.html
110.                       Програма дослідно-експериментальної роботи «Формування медіакомпетентності та медіаобізнаності ліцеїстів шляхом інтеграції елементів медіаосвіти у викладання навчальних предметів, факультативних занять та позакласну діяльність» (2013-2018 рр.). КБПЛ.
111.                       Спринчук Н. О. Медіаосвіта в Україні: сучасний стан та перспективи розвитку [Електронний ресурс]. — http://conf.vntu.edu.ua/eiron/2013/pdf/15.pdf
112.                       Федоров А. В. Электронная научная энциклопедия «Медиаобразование и медиакультура» Медиаобразование в Украине. [Електронний ресурс]. — http://evartist.narod.ru/mdo/mdi/012.htm

В статье рассматривается вопрос комплексного подхода к решению проблем внедрения медиаобразования в школе нового типа. Поданы новые формы работы для реализации поставленных задач, пути распространения элементов медиа в образовательном пространстве.
Ключевые слова: медиаобразование, медиаграмотность, эксперимент.
The issue of a comprehensive approach solution of introduction problem of mediaeducation in the school of new type is highlights in this article. The new forms of activity for the implementation of the tasks as well as the ways of promoting media elements in the educational space are presented.
Key words: mediaeducation, medialiteracy, experiment.

Немає коментарів:

Дописати коментар